רישום חברה חדשה

החלטתם להקים חברה – מה עכשיו? איך מקימים את החברה? למי פונים? מה זה רישום חברה חדשה והאם צריך בכלל לרשום אותה היכן שהוא? האם אתם זקוקים לעורך דין או לרואה חשבון לצורך רישום החברה והקמתה? האם תהליך הרישום הזה עולה כסף? בשורות הבאות נפרט בפניכם את התהליך של רישום חברה בישראל וניגע גם בצעדים הנוספים שיהיה עליכם להשלים על מנת להקים את החברה באופן סופי ולהוציא אותה אל הדרך.

מה זה רישום חברה וכיצד זה מתבצע?

בישראל קיימים מספר תחומים בהם מנהלת המדינה רשימה של כלל הגורמים המורשים לפעול בכל תחום כחלק מפעילות הפיקוח של המדינה על אותו התחום. כך למשל, מנהלת המדינה את רשם הקבלנים המחזיק במאגר של כלל הקבלנים הרשומים במדינה לפי קטגוריית פעילות והיקפי פרויקטים. המדינה מנהלת גם את רשם המקרקעין המפרט את כל נכסי הנדל"ן הקיימים בישראל ואת רשם המודדים המפרט את כל המודדים המוסמכים המורשים לספק שירותי מדידה בישראל. בין היתר, מנהלת המדינה גוף גדול במיוחד שנקרא רשם החברות. המדובר במאגר מידע המנוהל על ידי מחלקה גדולה במשרד האוצר, ובו מפורטות כל החברות הרשומות בישראל. אבל לפני שנגיע לשלב הרישום, נגדיר תחילה מהי חברה.

רישום חברה חדשה

התאגדות חברה בישראל

חברה היא למעשה צורת התאגדות עסקית בישראל בדומה לעוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות, אגודה חקלאית וכדומה. לכל צורת התאגדות המאפיינים שלה, היתרונות שלה והחסרונות שלה והבחירה במודל התאגדות של חברה נבחר בדרך כלל החל מהיקף פעילות מינימלי (בדרך כלל החל מרווח חודשי של 25,000 ₪ לעסק) אם כי הקמת חברה אינה מותנה בהיקף הפעילות של העסק. החברה היא ישות משפטית העומדת בפני עצמה והאופן בו מחזיקים בה הבעלים שלה הוא הון המניות שלה כפי שנסביר בהמשך.

רישום חברה חדשה הוא תהליך שבו מכניסים את החברה החדשה שהוקמה אל מאגר החברות המנוהל על ידי רשם החברות. במעמד הרישום יש לשלם את האגרה לשנת הפעילות הראשונה (בסביבות 1,400 ₪), אגרה שאותה יש לשלם לאחר מכן בכל שנה עד חודש מרץ. המשמעות היא שעל מנת לפעול בישראל, חייבת כל חברה לקבל רישיון פעילות ורישיון זה ניתן לה לאחר שנרשמה ברשם החברות. לאחר ביצוע הרישום כחוק, תקבל החברה תעודת התאגדות המעידה על רישומה כחברה בישראל, ואז תוכל החברה לפתוח גם חשבון בנק, תיק ברשות המיסים ולמעשה להתחיל לפעול כחברה מול כלל הגורמים הרלוונטיים במשק.

מה כולל תהליך הרישום?

הדבר האחרון שאפשר להגיד על התהליך של רישום חברה חדשה הוא שמדובר בתהליך של רישום שם החברה ולא יותר. במסגרת תהליך הרישום נקבעים שורה של אלמנטים הקשורים להתנהלותה וניהולה של החברה ובכלל זה תחום הפעילות שלה, מבנה הפעילות שלה, בעלי המניות שלה, תקנון הפעילות שלה, זכויות החתימה בה, הרכב אספת בעלי המניות, מועדי התכנסות אספת בעלי המניות וכדומה. את כל הדברים הללו יש לקבוע לפני הפנייה לרשם החברות ולצרף אותם כחלק מתיק המסמכים הנדרש לצורך רישום החברה. בין כלל האלמנטים שיהיה עליכם לקבוע, נמצאים גם הבאים:

הון המניות של החברה

עליכם להגדיר מהו הון המניות של החברה, מה שוויו ולכמה מניות הוא מחולק. ההגדרה היא שרירותית ואין לה משמעות רבה בשלב התחלתי זה, אלא אם מדובר בעסק פעיל שמשנה את צורת ההתאגדות שלו להתאגדות חברה ושיש לו כבר ערך כלכלי, שכן אז צריך הון המניות לשקף את שווי הפעילות של העסק.

בעלי המניות

עליכם לפרט את כלל האנשים או הגורמים שיירשמו כבעלי מניות בחברה ולקבוע מהו נתח המניות שמקבל כל אחד מהם. כמו כן, עליכם לפרט את הפרטים האישיים של כל אחד מבעלי המניות.

תקנון חברה – עליכם להגדיר תקנון לחברה ולכלול בו התייחסויות למגוון מצבים כמו הסכמות בין כלל בעלי המניות, מגבלות החלות על כל בעל מניות המבקש למכור את מניותיו, זכויות ההצבעה של כל בעל מניות ביחס לנתח המניות שהוא מחזיק בו, מועדי התכנסות אספת בעלי המניות השנתית (על פי החוק חייבת כל חברה לקיים אספה של בעלי מניות לפחות פעם בשנה), בעלי זכויות החתימה בחברה מבין כלל בעלי המניות, בעלי הזכות להחזיק כרטיס אשראי של החברה מבין כלל בעלי המניות ועוד שורה של נושאים שבסופו של דבר ירכיבו את תקנון החברה שעל פיו תתנהל החברה.

פרטי החברה

עליכם לבחור שם לחברה ולהגדיר את תחום הפעילות שלה.

פעולות אלה, מעבר לכך שהן דורשות ידע מקצועי לגבי המידע הספציפי הנדרש לצורך רישום חברה חדשה, מחייבות גם נוכחות ואישור של עורך דין המאשר את זהות בעלי המניות וטענותיהם בכלל המסמכים המצורפים. כמו כן, רצוי מאוד להיעזר ברואה חשבון שיתייחס לכל הנושא החשבונאי ויוודא כי הנושאים החשבונאיים מכוסים לטובת כל הצדדים ולטובת החברה עצמה, במסגרת תקנון החברה ויתר המסמכים.

לאחר שיש בידיכם את כל המסמכים, תוכלו למלא טופס רישום חברה חדשה ולהגיש הכל יחד לרשם החברות. תהליך הרישום לא אמור להתארך יותר ממספר שבועות קצרים שלאחריהם תקבלו בדואר תעודת התאגדות כחברה רשומה בישראל. בתעודת ההתאגדות שתקבלו יצוין גם מספר הח.פ. של החברה, שהוא המספר שילווה את החברה לכל אורך חייה ומהווה מספר הזהות שלה בפועל.

רשמתם את החברה – מה עכשיו?

לאחר שקיבלתם את תעודת ההתאגדות, עליכם לגשת לחנות לחומרי כתיבה או בית דפוס ולהזמין חותמות. בעוד שאדם פרטי, עוסק פטור או עוסק מורשה יכול לחתום על כל מסמך, לרבות שיקים עם חתימתו האישית בלבד, חתימתה של חברה חייבת לכלול גם את חתימתו של מורשה החתימה בחברה וגם את חותמת החברה. לאחר מכן, יהיה עליכם לגשת לבנק שתבחרו ולפתוח בו חשבון בנק לחברה.

לאחר שיש לכם חשבון בנק וחותמת, תוכלו לגשת גם לרשות המיסים ולפתוח תיק מע"מ ומס הכנסה לחברה. החברה כמובן לא משלמת מס הכנסה, אלא מס חברות, אך מבחינתכם העניין הוא שקוף והמשימה שלכם היא לפתוח תיק לחברה ברשות המיסים. כמו כן, במידה ותחום עיסוקכם מחייב אתכם בתשלומי מס נוספים כמו מכס או מס קניה, עליכם לפתוח גם תיקים מתאימים למיסים אלה. במקביל, תוכלו כבר להזמין פנקסי קבלות, חשבוניות מס, תעודות משלוח וכל התעודות החשבונאיות הדרושות לכם לצורך ניהול פעילות החברה מבחינה חשבונאית.

ליווי רואה חשבון לא רק המלצה

כפי שניתן להעריך, את השלב הזה בהחלט מומלץ לבצע בליווי רואה חשבון. כחלק מהתהליכים של רישום חברה חדשה והקמת חברה בישראל, חשוב גם לבחור רואה חשבון שילווה את החברה ויבצע עבורה הנהלת חשבונות כפולה כמתחייב מהחוק. את רואה החשבון מומלץ לבחור ממש בהתחלה עוד לפני שרשמתם את החברה, ולאפשר לו ללוות אתכם לאורך כל תהליך פתיחת החברה. רואה החשבון יכול לספק לכם מידע חשוב מאוד שישפיע מאוד על התנהלות החברה ויחסי בעלי המניות בהמשך הדרך, ולכן לא כדאי להקל ראש בחשיבות מעורבותו בתהליך.

כעת, החברה שלכם מוכנה לצאת לדרך וכל מה שצריך זה להתחיל לעבוד ולעשות את כל מה שצריך על מנת להוביל את החברה החדשה שלכם להצלחה.