העסקת עובדים פלסטינים בבניין

לרשם הקבלנים פונים רק עם מומחה להוצאת רישיון קבלן!

העסקת עובדים פלסטינים בבנייןענף הבנייה כולל עבודות רבות לא פשוטות, קשות וסיזיפיות. פעמים רבות קשה למצוא עובדים לביצוע העבודות הללו ויש צורך בהעסקת עובדים פלסטינים בבניין. מדובר באפשרות קיימת ונפוצה מאוד. כיצד זה אפשרי ומה זה כולל? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

מדוע להעסיק פלסטינים?

קבלנים רבים בענף הבנייה, בוחרים להעסיק עובדים פלסטינים. למעשה, רבים מהעובדים בבניין הם עובדים פלסטינים ורק מעטים מהם יהודים. יש לכך מספר סיבות אך הסיבה המרכזית נובעת מכך שרוב היהודים מחפשים להתקדם לתפקידי ניהול ולא מעוניינים לעבוד כשכירים. עבודה בבניין היא לא פשוטה והיא כוללת מגוון רחב של עבודות קשות, סיזיפיות ולא פשוטות שאורכות שעות רבות. לכן, יהודים רבים מעדיפים לא לעבוד בעבודות כאלה. לכן, הקבלנים שמחפשים עובדים מעדיפים להעסיק עובדים פלסטינים. על ידי העסקת עובדים פלסטינים בבניין ניתן להנות מעובדים יעילים שמגיעים עם ניסיון רב. בנוסף, העסקת עובדים פלסטינים בבניין מאפשרת לקבלנים לשלם משכורות נמוכות יותר ולחסוך עלויות.  

העסקת עובדים פלסטינים בבניין עם אישור עבודה

על מנת להעסיק עובדים פלסטינים חשוב מאוד להוציא אישור עבודה מתאים. אישור העבודה מאפשר לעובדים הפלסטינים לעבוד בשטח מדינת ישראל. הפלסטינים גרים מעבר לקו הירוק, כלומר מעבר למדינת ישראל הריבונית ועל מנת להעסיק אותם חשוב לקבל אישור. האישור מעיד כי מדובר באדם ללא עבר פלילי. בלי אישור עבודה לא יהיה ניתן להעסיק עובדים פלסטינים. באישור צריכים להיות פרטים כמו התפקיד בו יעבוד ומקום העבודה. העסקת עובדים פלסטינים בבניין לא אישור עבודה היא עבירה על החוק שיכולה לגרור עונשים קשים מאוד. 

ישנם שני סוגי אישורי עבודה שניתן להוציא בהעסקת עובדים פלסטינים בבניין-

  • אישור זמני- אישור זמני, או אישור קצר טווח, הוא אישור עבודה שניתן עם תוקף של מספר חודשים. 
  • אישור ארוך טווח- אישור ארוך טווח הוא אישור שניתן עם תוקף של שנתיים במהלכן העובד יוכל להישאר בארץ. 

 

כיצד ניתן להוציא אישור עבודה?

כפי שציינו, אישור עבודה הוא הכרחי עבור העסקת עובדים פלסטינים בבניין. בשביל להוציא אישור כזה יש להגיש בקשה להעסקת פלסטינים לידי מנהל הקישור והתיאום. אישור העבודה צריך לכלול פרטים שונים כמו שעות העבודה, מקום העבודה, השטח ממנו העובד יוכל להיכנס ולאן.

אישור העבודה ניתן גם לעובד הפלסטיני עצמו וגם למעסיק. המעסיק צריך לקבל אישור העסקת עובדים פלסטינים בבניין. לשם כך על המעסיק לפנות למשרד האוכלוסין וההגירה ולהגיש טופס בקשה לקבלת אישור. לטופס הבקשה יש לצרף תעודת זהות של העובד ומסמך הכולל את פרטי חשבון הבנק של העובד. המסמך צריך לכלול את כל פרטי העובד בהם שם, כתובת, פרטי התקשרות, שם הבנק, מספר סניף ומספר חשבון. המסמך צריך לכלול חתימה של הבנק עצמו. כיום ניתן לשלוח את הבקשה בצירוף המסמכים השונים באופן מקוון על ידי דואר אלקטרוני.

 

כמה זמן לוקח לקבל אישור עבודה?

קשה לענות באופן חד משמעי כמה זמן לוקח לקבל אישור עבודה להעסקת עובדים פלסטינים בבניין. הסיבה לכך היא שיש גורמים שונים שישפיעו על משך הזמן שייקח לטיפול בבקשה. בדרך כלל, כאשר יהיה מדובר בעובד שעבר בעבר בארץ בעבר והכל תקין מבחינת הרשויות, קבלת האישור תהיה מהירה. אך במקרים שמדובר בעובד חדש יש לבצע בדיקות שונות לגביו ולכן התהליך עלול לקחת זמן רב. כל בקשה לאישור עבודה להעסקת עובדים פלסטינים בבניין עוברת למשרדי התיאום והקישור של משרד הביטחון ואף לשב"כ על מנת לוודא שמדובר בעובד שעומד בקריטריונים המחמירים שכוללים עבר פלילי ועבר ביטחוני נקי. 

 

קבלן רשום

אחד התנאים המרכזיים על מנת לקבלן אישור עבודה להעסקת עובדים פלסטינים בבניין הוא להיות קבלן רשום. רק קבלן רשום יוכל לקבל אישור עבודה כזה. קבלן רשום הוא למעשה קבלן שנמצא בפנקס הקבלנים של רשם הקבלנים. בפנקס הקבלנים יש את כל המידע הרלוונטי על הקבלן כולל ההסמכה שלו והסיווג שלו. לדוגמא, יש קבלנים שמוסמכים לעבודות אינסטלציה וקבלנים שמוסמכים לעבודות שיקום של בניינים או לעבודות כביש וכן הלאה. 

על מנת לרשום קבלן בפנקס הקבלנים הקבלן צריך לעמוד במספר תנאים מסוימים. בין התנאים הללו הקבלן צריך לעבור הכשרה על ידי מוסד מוכר מצד משרד הרווחה, להיות בעל ניסיון ניהולי ב-12 השנים האחרונות ולהיות בעל ניסיון ספציפי בתחום ההתמחות אליו שייך. כאשר הקבלן רשום הוא יכול להנות ממגוון אפשרויות שלא עומדות בפני קבלנים לא רשומים. אחת מהן היא העסקת עובדים פלסטינים בבניין. בנוסף, קבלן רשום יכול לעבוד בהיקפים כספיים גדולים, בהתאם לסיווג שלו. 

כמה עולה להוציא אישור עבודה?

בדרך כלל השאלה כולה עולה להוציא אישור עבודה או כל אישור שתלוי ברשויות תלויה באגרה שיש לשלם. אך למעשה, הוצאת אישור עבודה להעסקת עובדים פלסטינים לא כרוכה בתשלום אגרות כלל. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שהוצאת אישור עבודה לפלסטינים יכולה לכלול הוצאות תפעוליות אחרות. כלומר, אם יש למעסיק מספר עובדים שעליו לדאוג להם באופן קבוע ולחדש את האישור שלהם במידה שנגמר תוקפו, ההתנהלות הניהולית שלו עלולה להיפגע. לכן, על מנת למנוע פגיעה כזו בדרך כלל יש צורך בהעסקת גורם מתאים שיטפל בכך, מה שכולל השלכות כספיות. 

 

כמה עולה העסקת עובדים פלסטינים בבניין?

העסקת עובדים פלסטינים בבניין כוללת מגוון הוצאות כספיות שונות. למעשה המחיר להעסקת עובד פלסטיני ישתנה בהתאם לגורמים שונים כמו הניסיון של העובד. אך אחד הגורמים המרכזיים שישפיעו על השכר של העובד יהיה אישור העבודה. במידה שאתם מעסיקים עובדים פלסטינים ללא אישור עבודה תוכלו לשלם להם בסביבות 180 שקלים ליום. העסקת עובד לא חוקי כוללת סיכון רב הן מבחינה חוקית והן מבחינה ביטחונית, לכן חשוב מאוד להוציא אישור עבודה מתאים. השכר לעובד חוקי יהיה 210 שקלים ליום. 

כפי שציינו, המחיר אותו אנחנו נשלם אינו קשור להיתר ורישיון עבודה לעובדים פלסטינים. התשלום אותו נשלם בעבור העסקת עובדים פלסטינים בבניין נוגע לתנאי העסקה בהתאם לדיני העבודה. השכר הבסיסי של עובד פלסטיני יהיה זהה לשכר אותו נשלם לעובד יהודי. יש לקחת בחשבון הוצאות נוספות. כמו כן, על הקבלן לדאוג להסעה לעובד פלסטיני מהמחסום למקום העבודה, כמו כן יש לקחת בחשבון הוצאות לינה אם יש, הוצאות עבור נסיעות בהתאם לעלויות ברשות הפלסטינית. בדרך, המחיר אותו נשלם יהיה שכר יומי הוא 220 ש"ח ליום. כאשר אנחנו בוחרים בהעסקת עובד פלסטיני ללא רישיון, השכר ירד בכ-30 ש"ח ליום. אנחנו מאמינים שהעסקת עובדים פלסטינים צריכה להיות רק בהתאם לתקנות הכתובות בחוק, גם בשל לשמור על בטיחות ולא פחות חשוב, כדי לשמור על המוניטין שלכם. הרשויות כן בוחנות ובודקות היתרים של עובדים פלסטינים עם ביקורות פתע. במקרה בו נמצא עובד ללא רישיון והיתר, ואפילו ללא רישיון בתוקף הקבלן הוא זה שיישא באחריות. 

 

כיום העסקת עובדים פלסטינים בבניין הוא מבין המשרות הנפוצות ביותר. כדי לאפשר לקבלן להעסיק עובדים פלסטינים, עליו לעמוד מול תהליך בירוקרטי הכולל הוצאת אישורים והיתרים מהרשויות. כיום בעל המקצוע עצמו אינו חייב לעבור את התהליך, יש חברות שיעשו זאת בשבילכם. תוכלו להגיש בקשה להעסקת עובד פלסטיני לפרויקט, או לטווח הארוך (בדרך כלל עד שנתיים). ריכזנו לפניכם את כל המידע על העסקת עובדים פלסטינים בבניין. 

 

העסקת עובדים פלסטינים בבניין – אישורים

כדי שתוכלו להעסיק עובדים פלסטינים בפרויקט שלכם, יהיה עליכם לענות על הדרישות הכתובות בחוק. העסקת עובדים פלסטינים אינה נוגעת רק לתחום הבניין, אלא גם לתחומים אחרים כמו מלונאות, מסעדנות, חקלאות ועוד. עם זאת, תחום הבניין עומד בפני עצמו, ולו יש תנאים מעט שונים. האישור ניתן לקבלנים רשומים בלבד, יש להגיש בקשה להעסקת עובדים פלסטינים באופן עצמאי או על ידי באי כוחם. המעסיקים נדרשים לעמוד בתנאים להעסקת עובדים פלסטינים. עובדים פלסטינים זכאים לקבל זכויות סוציאליות זהות בהתאם לחוקי העבודה ודיני העבודה בישראל. 

תהליך הוצאת אישורים להעסקת עובדים פלסטינים בתחום הבניין הוא הליך בירוקרטי, הוא דורש הוצאת אישורים גם עבור העובד, וגם עבור המעסיק. בשביל להוציא את האישורים מתאימים יש להגיש בקשה לאגף שירות למעסיקים ברשות האוכלוסין וההגירה. לאחר הגשת הבקשה, בדיקת המועמדים נעשית על ידי שב"כ ומשרד הביטחון. הבדיקות כוללות בחינת העדר עבר בטחוני או פלילי. כמו כן, על העובדים להיות כשירים לעבודה פיזית, וכשירים מבחינה נפשית. הסיבה לכך שעובדים פלסטינים רבים בוחרים לעבוד בישראל היא מכיוון שבישראל הם מקבלים תנאים טובים יותר, וגם למעסיק עדיף להעסיק עובדים פלסטינים בשל עלותם "הזולה" ביחס להעסקת יהודים. 

 

העסקת עובדים פלסטינים בבניין – יתרונות

  • ניסיון – ברוב המקרים, כאשר אנחנו נבחר בעובדים פלסטינים לעבודות בניין אנחנו נקבל צוות מיומן. הצוות עובד בצורה מהירה, יעילה ולא נדרשת מעורבות של למידה בכל תהליך. יש לקחת בחשבון האם אתם מעסיקים עובד עם ניסיון או לא כמובן.
  • זמינות – העסקת עובדים פלסטינים בבניין הינה בזמינות גבוהה יותר מאשר העסקת עובדים יהודים בתחום. למען האמת, כמעט ולא ניתן למצוא עובדים יהודים בתחום הבניין, אלמלא מדובר על משרות ניהוליות או משרות לטווח הקצר. כמו כן, יש לקחת בחשבון את זמן ההכשרה של אותו עובד.
  • עלויות – למרות הדעה השנויה במחלוקת, העסקת עובדים פלסטינים בבניין אינה בתשלום נוסף עבור הוצאת האישורים. מה שאתם כן צריכים לשלם הוא לפי דיני העבודה, כולל לינה במקרה הצורך, מיסים,  אוכל, נסיעות ושכר עבודה. העלויות ברוב המקרים יהיו נמוכות יותר מאשר העסקת עובדים יהודים, שכן עובדים פלסטינים עובדים בתחום הבניין בהתאם למינימום הנדרש.

 

העסקת עובדים פלסטינים בבניין – חסרונות

מעבר ליתרונות שיש בהעסקה של עובדים פלסטינים בתחום הבניין, יש גם חסרונות. החיסרון המהותי הוא התהליך שאותו קבלן צריך עבור עד לתחילת העבודה. התהליך כולל הנפקת אישורים, התהליך מול הרשויות וכמו שאנחנו יודעים הרשויות לא עובדות לפי הלוז שלנו אלא בזמן שלהם. האטה בתהליך הוצאת האישורים יכולה לפגוע בפרויקט הנוכחי מולו אתם נמצאים. לכן, כאשר אנחנו בוחרים להעסיק עובדים פלסטינים יש לנו אפשרות נוספות, שהיא העסקת עובדים פלסטינים לפי חוק בסיוע של חברה חיצונית. החברה החיצונית היא זאת שתעבור את התהליך בשמכם, היא תפנה לרשויות ותעביר את המסמכים הנדרשים עד לקבלת התוצאה הרצויה. יש לקחת בחשבון, התהליך הינו בתשלום אך למרות התשלום רוב הקבלנים בוחרים שכן לפנות לחברות מתווכות כדי לזרז תהליכים ולמנוע התעסקות מיותרת מצידם. 

 

מי יכול להגיש בקשה להיתר עבודה?

על מנת שתוכלו להעסיק עובדים פלסטינים, יש דרישה מטעם הרשויות שרק מי שכשיר להגיש את הבקשה הוא קבלן רשום. מה זה אומר קבלן רשום? קבלן רשום הוא קבלן שרשום בפנקס הקבלנים המנוהל על ידי רשם הקבלנים. רשם הקבלנים הוא גוף ששייך למשרד הבינוי והשיכון. זאת אומרת, אם אינכם רשומים בפנקס הקבלנים לא תוכלו להגיש בקשה לקבלת היתר עבודה לעובדים פלסטינים. התנאי המרכזי להיות קבלן רשום הוא להיות בעל 12 שנות ניסיון לכל הפחות, מבעד לכך קיימים עוד מספר תנאים. הרישום כולל את סיווג הקבלן ואת התחום בו הוא עבודה (קבלן שיפוצים, קבלן אינסטלציה, קבלן עבודות עפר וכו'). קבלן שאינו רשום בפנקס הקבלנים לא יוכל להגיש בקשה להעסקת עובדים פלסטינים. מוטב להדגיש, כאשר קבלן רשום רוצה להעסיק עובדים פלסטינים דרך חברה מתווכחת, הוא צריך לעשות ייפוי כוח – החברה המתווכת כמובן תסביר לכם איך זה עובד. 

אז מה היה לנו בכתבה:
היחידה לרישום קבלנים
היחידה לרישום קבלנים

מזה יותר מעשור מסייעת החברה לאלפי קבלנים בכל רחבי הארץ להפוך לקבלנים רשומים בסיווג אטרקטיבי וגבוה וכן מסייעת לקבלנים רבים אחרים להעלות את הסיווג שלהם ולשפר את מעמדם התחרותי בשוק.

אנו מנחים את הלקוח סביב התהליך כולו וסביב כל הפעולות שיש לבצע בכדי להשיג את מעמד הרישום. בהמשך לכך, אנו מנהלים עבור הלקוח את כל הנושא של הגשת המסמכים, בדיקת תהליך הרישום מול רשם הקבלנים וניהול דיונים על פי הצורך עד לקבלת הרישום הסופי.
הצוות שלנו הוא מהטובים ביותר שניתן להציע העובדים שלנו נבחרים בקפידה כדי שאליכם יגיעו אנשי מקצוע איכותים וחייכנים!!

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!

או חייגו במהירות