העסקת עובדים פלסטינים בישראל

לרשם הקבלנים פונים רק עם מומחה להוצאת רישיון קבלן!

העסקת עובדים פלסטינים בישראלענף הבנייה הוא ברובו מושתת על עובדים פלסטינים ועובדים זרים אחרים. ברוב המקרים יהודים או אזרחים עם בעלות אזרחות ישראלית יהיו בתפקידים ניהוליים. מכיוון שהיום נדיר למצוא עובדי קבלן יהודים, המדינה מעניקה לנו פיתרון ומאפשרת לנו לשכור את שירותיהם של עובדים פלסטינים. העסקת עובדים פלסטינים בישראל מחייבת אותנו לעבור תהליך שבתחילתו הוא מעט ארוך, אבל כאשר אתם מבצעים זאת פעם אחת, הפעמים הבאות יהיו פשוטות יותר. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על העסקת עובדים פלסטינים בישראל. 

 

העסקת עובדים פלסטינים – רקע כללי

תחום הבנייה משגשג בארץ ישראל, אך מצד שני אין היצע רחב של יהודים שיסכימו לקחת חלק בתפקיד בתור שכירים. רוב התפקידים הניהוליים מאויישים על ידי יהודים, בעוד השכירים הם לרוב עובדים זרים. לכן, רוב הקבלנים בוחרים להעסיק עובדים זרים, בין היתר עובדים פלסטינים בשל ההיצע הרחב. בכדי להעסיק עובד פלסטיני יש לקבל אישור עבודה אשר מהווה אסמכתא למעבר מעבר לקו הירוק. ניתן להנפיק אישור כזה רק לאחר אישור היעדר פלילי, וכמו כן יש לציין בדיוק את הפרטים של העובד. 

המעסיק חייב לדווח ביומן העסקה ולהעביר את המסמכים לאגף שירות למעסיקים ברשות האוכלוסין וההגירה. הדיווח צריך להכיל את כל הפרטים שכלולים בשכר עובדים: ימי עבודה, שעות עבודה, תעריף שעת עבודה, ימי חופשה, ימי מחלה, שכר בסיס, נסיעות, שעות נוספות, הבראה, ביגוד, קרן השתלמות וכן הלאה. את הדיווח יש להעביר בכל חמישי לחודש העוקב באמצעות קובץ ייעודי. מדובר על בירוקרטיה יותר נוקשה מטבע הדברים להעסיק עובד פלסטיני על פני עובד עם אזרחות ישראלית. עם זאת, יש פערים משמעותיים בשכר הבסיס אותו יקבל עובד פלסטיני לעומת עובד עם אזרחות ולכן זאת הבחירה שיותר משתלמת כלכלית. 

העסקת עובדים פלסטינים בישראל ללא אישור עבודה

כל מעסיק חייב לדאוג לאישור עבודה לפלסטינים שעובדים תחתיו. ללא אישור לא יוכל העובד לעבור את המחסומים. המסמך כמובן הוא עניין בטיחותי, ואנחנו שומעים פעמים רבות על מקרים בהם נתפסו עובדים פלסטינים ללא היתר. חשוב להדגיש, החשיבות של המסמך הזה היא לא רק בטיחותית, אלא היא גם משתלמת כלכלית. במקרה בו נתפס קבלן מעסיק עובד ללא אישור, הוא עשוי לקבל קנסות ואף מאסר במקרים חריגים – האחריות היא לא רק על העובד, אלא גם על המעסיק עצמו. ישנם סוגים שונים של אישורי עבודה, אישור עבודה זמני ואישור עבודה לטווח הארוך. אישור עבודה זמני הוא לטווח קצר, בדרך כלל אישור של כמה חודשים לכל היותר. אישור לטווח ארוך הוא אישור שתקף שנתיים, במהלכו ניתן לעובד להישאר בארץ. 

 

מה התשלום עבור העסקת עובדים פלסטינים בישראל?

חשוב להדגיש, העסקת עובדים פלסטינים בישראל מחייבת אותנו לעמוד בכל הנהלים הכתובים בחוק. יש שכר מינימום לעובדי בניין שאינם מנהלי עבודה, עובדי שיפוצים או מנופאים – 30.76 ש"ח לשעה. שכר המינימום משתנה בהתאם לדרגת בעל המקצוע. כמו כן, על פי חוק יש לשלם עבור שעות נוספות. שבוע עבודה בענף הבנייה מחושב לפי בסיס של 5 עד 6 ימים, ולפי שעות זה יוצא 42 שעות. במקומות עבודה שעובדים במשך חמישה ימים בלבד, המקסימום היומי עומד על 8 שעות ו-36 דקות. כל עובד שעבר את מכסת השעות היומית או השבועית זכאי לקבל תגמול עבור שעות עבודה נוספות.

 

נסיעות

מעסיק של עובדים פלסטינים חייב להסיע או לדאוג להסעה של העובדים למקום העבודה ממחסום הכניסה לישראל. כאשר העובד צריך לקחת עוד תחבורה ציבורית לאחר חזרה דרך המחסום, על בעל המקצוע לשלם לו עבור נסיעות. עובד פלסטיני המועסק בתור עובד בניין זכאי לקבל החזרי נסיעות בגובה עלות כרטיסיה או לפי חופשי חודשי. בדרך כלל זה יוצא עד 22 ש"ח ליום. אם המרחק גבוה מ-40 ק"מ יהיה זכאי לקבל מעל 33 ש"ח ליום. חשוב להדגיש שהתעריף עשוי להשתנות כאשר מדובר על עובד שיפוצים. 

 

האם כדאי להעסיק עובדים פלסטינים?

נגענו לא מעט בכל הצעדים הבירוקרטיים להעסקת עובדים פלסטינים, האם בכלל כדאי להעסיק עובדים פלסטינים? היתרון המשמעותי של העסקת עובדים פלסטינים בישראל הוא הניסיון שיש לרובם בתחום הבניה. העסקת יכולה להיות לרוב זולה יותר, אך גם המעסיק מרוויח מזמני עבודה מצומצים יותר בשל הניסיון הרב של אותם עובדים. חשוב לקחת בחשבון את התמונה הכוללת, יש מקרים בהם יצטרך בעל המקצוע לדאוג ללינה עבור העובדים, וכמובן לדאוג לנסיעות וכל תנאי העסקה. 

בסופו של דבר, משתלם להעסיק עובדים פלסטינים אך כמובן חובה לעשות זאת בדיוק לפי החוק. כך אנחנו נמנעים מתהליכים שיכולים להוביל לקנסות גבוהים, מאסר ואף אי אפשרות להעסקת עובדים פלסטינים. דבר נוסף, בשנים האחרונות אנחנו עדים ליותר תביעות מצידם של עובדים פלסטינים בשל תנאי העסקה לקויים. גם כאשר מדובר על העסקת עובדים פלסטינים בישראל, יש הגדרה ברורה לנהלים. ככל שאנחנו נפעל לפי הנהלים ככה נמנע מתביעות ונכסה את עצמנו. מוטב לציין, לא כל התביעות היו מוצדקות ולא צלחו בבית המשפט. 

חשוב לדעת!

אנו שמנו דגש גדול על העסקת עובדים בתחום הבנייה, עם זאת מדינת ישראל מאפשרת לנו להעסיק עובדים פלסטינים במגוון רחב של תחומים: בניין, מלונאות, מסעדות, מוסדות סיעוד, חקלאות ועוד. כדי להעסיק עובדים פלסטינים רק המעסיק יהיה כשיר לפנות לרשות האוכלוסין וההגירה כדי להגיש את הבקשה. ישנה הבחנה בין פלסטינים המתגוררים ברשות הפלסטינית, ובין פלסטינים המתגוררים בישראל תחת איחוד משפחות.

 

אז מה היה לנו בכתבה:
היחידה לרישום קבלנים
היחידה לרישום קבלנים

מזה יותר מעשור מסייעת החברה לאלפי קבלנים בכל רחבי הארץ להפוך לקבלנים רשומים בסיווג אטרקטיבי וגבוה וכן מסייעת לקבלנים רבים אחרים להעלות את הסיווג שלהם ולשפר את מעמדם התחרותי בשוק.

אנו מנחים את הלקוח סביב התהליך כולו וסביב כל הפעולות שיש לבצע בכדי להשיג את מעמד הרישום. בהמשך לכך, אנו מנהלים עבור הלקוח את כל הנושא של הגשת המסמכים, בדיקת תהליך הרישום מול רשם הקבלנים וניהול דיונים על פי הצורך עד לקבלת הרישום הסופי.
הצוות שלנו הוא מהטובים ביותר שניתן להציע העובדים שלנו נבחרים בקפידה כדי שאליכם יגיעו אנשי מקצוע איכותים וחייכנים!!

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!

או חייגו במהירות