העסקת עובד פלסטיני ללא אישור

לרשם הקבלנים פונים רק עם מומחה להוצאת רישיון קבלן!

העסקת עובד פלסטיני ללא אישורהאם העסקת עובד פלסטיני ללא אישור משתלמת? מהן ההשלכות של העסקת עובדים פלסטינים ללא אישור? מהן העלויות של הנפקת אישורים? והאם אפשר להיעזר בחברה חיצונית להוצאת אישורי עבודה? על כל השאלות האלה נענה בהמשך המאמר. כיום, עובדים פלסטינים מועסקים בישראל במגוון רחב של תחומים, אך בעיקר בתחום הבניין. העסקת עובדים פלסטינים כוללת הוצאת אישורים מגורמים שונים, האישורים הם לפרק זמן מוגבל ויש תהליך שצריך לעבור גם המעסיק וגם העובד כדי לקבל את האישור המיוחל.  

 

כמה עולה העסקת עובד פלסטיני ללא אישור?

האם באמת משתלם לנו להסתכן כדי להעסיק עובד פלסטיני שלא כחוק? למעשה, תהליך קבל היתר עבור עובדים פלסטינים הינה ללא תשלום. אתם לא צריכים לשלם עבור התהליך, עבור קבלת ההיתרים והאישורים. הדבר היחיד עליו אתם צריכים לשלם הוא על תנאי העסקה לפי מה שמוגדר בחוק. זאת אומרת, יהיה עליכם לדאוג לכך שהעובד יקבל את התשלום המינימלי (או יותר) הכתוב בחוק, תשלום עבור לינה, תשלום עבור נסיעות, הפרשות שונות, פנסיה וכד'. מנגד, העסקת עובד פלסטיני ללא אישור יכול להוביל לבעיות ביטחוניות או תנאי העסקה לקויים. 

בסופו של דבר, כאשר אתם שוכרים את שירותיו של עובד פלסטיני ללא אישור, השכר אותו אתם משלמים לעובד יהיה ברוב המקרים זהה. התשלום היחיד עליו תוכלו לפסוח יהיה עבור תנאי העסקה. מדובר על פער מצומצם, ומלבד לכך העובד עצמו מודע לזכויות שלו וכמובן ידרוש אותם. אנחנו לא היינו לוקחים את הסיכון, ברגע בו נמצא מעסיק המעסיק עובד פלסטיני ללא אישור, יהיה עליו לשלם קנסות גבוהים ואף לקיחת רישיון הקבלן. 

קראו עוד: כמה עולה אישור עבודה לפלסטינים?

איך מעסיקים עובדים פלסטינים?

העסקת עובד פלסטיני ללא אישור הוא תהליך מורכב גם הוא, הרי אתם צריכים לקבל את האישורים הנדרשים כדי שיוכל העובד להיכנס לעבודה בישראל. יש לא מעט עובדים פלסטינים שכבר יש להם היתר ועובדים בעבודה אחרת עם רישיון, ואותם עובדים יוכלו לעבוד בעבודה נוספת (שלא כדין). כדי להעסיק עובדים פלסטינים לפי החוק תוכלו לבחור אחת משתי דרכים:

  • עשה זאת בעצמך – הדרך הראשונה היא להוציא את כל ההיתרים הנדרשים באופן עצמאי. יהיה עליכם לפנות לרשות האוכלוסין וההגירה בשביל לקבל את אישור מעסיק ואישור עובד, לאחר מכן יהיה עליכם ליצור קשר עם הגורמים הרלוונטים ולהעסיק את אותו עובד. יהיה עליכם לדווח על כל ההכנסות, על זמני העבודה, משך זמן תקופת האישור (מקסימום עוד שנתיים) ובתום התהליך לאחר שאותו עובד נמצא עם העדר עבר פלילי, תוכלו להתחיל להעסיק אותו. חשוב להדגיש, גם המעסיק נבדק מבחינת עברו, פלילי וכלכלי.
  • חברה מתווכת – יש לא מעט קבלנים שלא רוצים להתעסק בכל התהליך, לכן הם פונים לחברה חיצונית אשר תפקידה הוא למצוא עובדים פלסטינים, לקבל את ההיתרים עבורם, להוציא היתר העסקה עבור המעסיק ולאחר מכן, אותו עובד יוכל להשתלב בעבודה שלכם. התהליך עצמו אינו ארוך, הוא למעשה חוסך לכם הרבה זמן ואתם מקבלים את אותה תוצאה בסופו של דבר. ההבדל הוא, בעוד שקבלת אישור עבודה עבור העסקה של עובדים פלסטינים הינה ללא תשלום, כאן אתם משלמים עבור השירות של החברה המתווכת. למרות התשלום, קבלנים רבים בוחרים להיעזר בחברה מתווכת בשביל לקצר תהליכים.

 

אישור עבודה

לאחר שהבנו את ההשלכות עבור העסקת עובד פלסטיני ללא אישור, מהו בכלל אישור עבודה? אישור עבודה לפלסטינים הוא קריטי מכיוון שלפי אותו אישור נוכל לבחון את העובד הפוטנציאלי. האישור הוא עבור פלסטינים גרים מעבר לקו הירוק. האישור בוחן העדר עבר פלילי, מקום העבודה בו מועסק העובד ותחום. בכל מחסום, הממונים בוחנים האם קיים אישור עבודה לאותו בעל מקצוע, ככה יוכל הקבלן לקבל את הכשרתו של העובד. העסקת עובדים פלסטינים נפוצה במגוון רחב של תחומים: מלונאות, מסעדות, סיעוד, חקלאות ובניין. ענף הבניין ברובו מורכב מעובדים פלסטינים אשר עובדים תחת מעסיקים יהודים. 

כיום, רוב התפקידים בתחום הבנייה מנוהלים על ידי יהודים, בעוד שהעובדים הם פלסטינים. ענף הבנייה אינו תחום פשוט, נדרשות ידיים מיומנות ולאורך שעות רבות ביום. מכיוון שאין הרבה יהודים שמוכנים לקחת משרות מסוג זה, הממשלה מאפשרת לנו להעסיק עובדים פלסטינים, וכמו כן גם עבור המגזר הפלסטיני. הפלסטינים משתכרים במחירים נמוכים יחסית, ועובדים בצורה יעילה יותר מאשר עובדים יהודים. לכן, נוכל לראות בלא מעט אתרי בנייה עובדים פלסטינים. הדבר נוגע גם לתחום המסעדנות, לא נראה שוטפי כלים או ממומנים על ניקיון יהודים, אלא לרוב יהיה מדובר על עובדים זרים.

ישנם שני סוגי אישורים לעובדים פלסטינים. האישור הראשון הוא אישור זמני, זאת אומרת שמדובר על תקופת זמן מוגבלת שנעה בין מספר שבועות בודדים ועד חודשים בודדים. בדרך כלל אותו אישור הוא לפי פרויקט. סוג האישור השני הוא אישור לטווח ארוך שלרוב יהיה עד שנתיים ולאחר מכן, יצטרך המעסיק והעובד לחדש את אישור העבודה. ההבדל בין האישורים הוא לא רק זמן, אישור לטווח ארוך כולל שהייה של אותו עובד בארץ.

העסקת עובד פלסטיני ללא אישור – האם זה משתלם?

אם אנחנו מסתכלים על התמונה הכוללת, אנחנו יכולים לראות כי העסקת עובד פלסטיני ללא אישור יכולה לגרום לסיכון רב הכולל סכנות בטיחותיות, וכמו כן גם סכנות עסקיות. אם נעיין בקצרה במשפטים באינטרנט, נוכל לראות לא מעט מקרים בהם קבלנים נשפטו על ידי בית משפט לאחר העסקת עובד פלסטיני ללא אישור. במקרים כאלה, הקבלן נושא בקנסות גבוהים ולעיתים אף מאסר – תלוי במקרה. אנחנו לא ממליצים לחפש קיצורי דרך בתחום הזה למעט השכרת חברה חיצונית שתוכל לסייע לכם לשכור עובדים פלסטינים באישור. 

אז מה היה לנו בכתבה:
היחידה לרישום קבלנים
היחידה לרישום קבלנים

מזה יותר מעשור מסייעת החברה לאלפי קבלנים בכל רחבי הארץ להפוך לקבלנים רשומים בסיווג אטרקטיבי וגבוה וכן מסייעת לקבלנים רבים אחרים להעלות את הסיווג שלהם ולשפר את מעמדם התחרותי בשוק.

אנו מנחים את הלקוח סביב התהליך כולו וסביב כל הפעולות שיש לבצע בכדי להשיג את מעמד הרישום. בהמשך לכך, אנו מנהלים עבור הלקוח את כל הנושא של הגשת המסמכים, בדיקת תהליך הרישום מול רשם הקבלנים וניהול דיונים על פי הצורך עד לקבלת הרישום הסופי.
הצוות שלנו הוא מהטובים ביותר שניתן להציע העובדים שלנו נבחרים בקפידה כדי שאליכם יגיעו אנשי מקצוע איכותים וחייכנים!!

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!

או חייגו במהירות